Mga ritwal para sa pag-ibig, pagkakasakit at kamatayan

1 26. 04. 2018
Ika-6 internasyonal na kumperensya ng exopolitics, kasaysayan at espirituwalidad

Co jsou rituály? Činy a slova určená k odvrácení neštěstí nebo k přivolání štěstí – nazýváme to „kouzly“nebo  „magií“ a pohlížíme na to se směsí strachu a pohrdání.

Ve starověkém Ehipto byly však tyto techniky přirozenou součástí každodenního života pod názvem „Heka“. Egyptolog prof. dr. Ludwig D. Morenz z Bonnské univerzity pro archeologii a kulturní antropologii studoval tento fenomén. Jeho nálezy byly publikovány v roce 2016 jako kniha pod názvem „Věřit a konat –podle starověké egyptské Heky".

Klepání třikrát na dřevo, házení mincí do kašen. Také v našem vyspělém technickém světě máme své malé každodenní rituály, které přinášejí štěstí nebo odvracejí neštěstí – a těm, kteří je provádějí, jsou obvykle trochu trapné.

Podobné, a přesto velmi odlišné od starověkých Egypťanů: také oni znali mnoho úkonů, které měli značný vliv na realitu. Nazývali je Heka. Nicméně, v království faraonů tato Heka nebyla považována za neopodstatněnou pověru, ale spíše za přirozenou kulturní metodu v každodenním životě.

Profesor Morenz se ve své knize snaží vyhnout zavádějícímu, ale také negativně nabitému termínu „magie“. Místo toho profesor Morenz hovoří o víře a jednání.

„Heka zahrnuje všechny činy, s nimiž se člověk snaží aktivně ovlivňovat nejistoty svého každodenního života. Heka byla kulturní technikou pro mimořádné situace. To se týká všech životních situací, které nelze snadno vyřešit. Od lásky přes nemoci až po smrt – nebo dokonce touhu někomu přivolat škodu. Jednalo se o celou paletu sociální reality.“

Magie, teologie a náboženství měly podobný význam

Na prvním místě byla pro Egypťany smrt, vysvětlují vědci z Bonnské univerzity. Profesor Morenz vysvětluje:

„Devadesát procent z toho, co nám přišlo z jejich kultury tkví v problému vyrovnávání se se smrtí. Lidé Nilu nerozlišovali mezi náboženstvím (považováno za dobré, kulturně vysoko postavené a oduševnělé) na jedné straně a (jako zlé, kulturně nevýznamné a pověrčivé) magií na druhé straně.“

Byly vlastně považovány za totéž, protože měly co dělat s Hekou. Například nejuctívanější bohyně Isis také nesla titul „Bohyně Heky".

Mohlo by to být o tom chtít porozumět božskému – to bychom dnes nazvali teologií. Nebo o tom chválit boha v chvalozpěvu – to dnes nazýváme náboženstvím. Nebo o tom, aktivně ovlivňovat božstvo –to nazýváme magií.

Metody Heky byly podobné, jak je dnes známe například z Voodoo. Mohli být přednášeny zvláštní výroky. Mohla být vytvořena nebo zničena figurka. Nebo nejběžnější případ – vyslovení kouzla a provedení činu současně.

Řeč a písmo zde hrálo zvláště důležitou roli – není divu v kultuře, jejíž psací systém měl vysoký kulturní význam. Výroky Heky byly vytesány do kamene chrámových zdí nebo soch, zapsány na papyrus nebo vyřezány do amuletů – bylo také možné, po napsání, nechat téct vodu přes papyrus, aby rozpustil inkoust a pak vypít tekutinu.

Po vítězství křesťanství dostala Heka špatný obraz. Ve své knize Profesor Morenz sleduje Heku po celou starobylou egyptskou kulturu, tedy více než 3000 let.

Na konci této éry, začínající ve 4. století, Egypťané přijali křesťanství a jejich jazyk se vyvinul do „koptského“, který se dnes ještě používá v bohoslužbách egyptské církve. Slovo Heka dostal podobu „Hika“ a bylo následně považováno za negativní, což je srovnatelné s dnešními pojmy, jako jsou „černé magie"O"pamahiin“ (ačkoli ještě pořád existovaly magické techniky, v nichž hrálo roli „magické písmo“).

Egyptolog poukazuje na to, že existuje společný jmenovatel mezi tehdy a teď: Člověk se snaží připisovat smysl věcem a událostem, aby je pak nakonec spojil dohromady.

„Ačkoli se egyptská kultura velmi liší od té naší, existovali tam jisté antropologické konstanty, které ještě dnes můžeme pozorovat na nás samotných. To je na egyptologii tak fascinující.“

Znáte nějaké rituály na lásku? Máte s nimi zkušenost? Napište nám do komentářů! Děkujeme!

Katulad na mga artikulo